وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

فضلت های فراموش شده (7)

پنجشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۰۶:۰۴ ق.ظ

❗️اوصاف پدر، به قلم پسر

دنباله اوصاف ملا عباس تربتی، به قلم فرزندش حسنعلی راشد، از کتاب «فضیلت های فراموش شده»، انتشارات روزنامه اطلاعات، با ویرایش و تلخیص.

👈حکایت ها و هدایت ها (2)

یکی از وعاظ معروف مشهد، بالای منبر، نسبت به استاندار، که در آن زمان والی نامیده می شد، مطالبی گفته و بر او حمله هایی کرده بود.
او را گرفتند و تبعیدش کردند و بعد از دوماهی، با وساطت علمای دینی مشهد، به مشهد بازگشت.
شبی پدرم و من و همان واعظ محترم، در خانة یکی از تجار متدین مشهد مهمان بودیم و جز ما سه نفر و صاحبخانه کسی دیگر نبود. مرحوم پدرم به آن آقای واعظ، البته خیلی ملایم و مؤدب، گفت که شما چرا در بالای منبر به نام از اشخاص بد می گویید؟
اوگفت: برای نهی از منکر.
مرحوم پدرم گفت: ...در کجا این دستور داده شده که در بالای منبر کسی را به نام بد بگویید، نسبت به امری که صحت آن به ثبوت نرسیده و به جای آنکه منبر محل ارشاد و تربیت مردم شود، محل اعمال اغراض گوناگون گردد و اگر شخص نامبرده فرضا مرتکب چنان عمل یا اعمالی گشته باشد، همین که در بالای منبر آبرویش برده شد، به جای آنکه از عمل خود دست بردارد، بیشتر در مقام مقاومت و لجاج و ستیز برآید و خلاف منظور گوینده، که می خواهد نهی از منکر کند، حاصل شود؟
پس از آن گفت: کسی که حاکم ولایت می شود، اشخاص مختلفی از او توقعاتی دارند و منافع دنیایی در کار است و هرگاه به منافع آن ها زیانی برسد یا توقعات آنان برآورده نشود، بر آن می شوند که به او نسبت هایی بدهند و به امثال شما آقایان بگویند و از این راه از او انتقام بکشند.
خیلی محتمل است که او هم آدم خوبی نباشد و سیئاتی داشته باشد، اما این ها هم که این سخنان را به کسی نسبت می دهند، آدم های عادلی نیستند و از کجا معلوم که آنچه می گویند صحیح باشد.
او گفت: آخر همه می گویند.
مرحوم پدرم گفت: ...مگر آنچه همه می گویند صحیح است و حجت است؟ مردم همه می گویند که سنگ به زیارت می آید. آیا شما خودتان دیده اید که سنگی، بی آنکه مردم او را بغلطانند، خودش بغلطد و به زیارت بیاید؟
یک نفر آدم چیزی به دروغ می گوید و در دهان مردم می اندازد. مردم همگی آن را بازگو می کنند.
شما هرگاه خودتان چیزی را دیدید یا دو شاهد عادل نزد شما شهادت دادند، در آن صورت قبول کنید و اگر امری اینچنین ثابت شد اول بروید در خلوت،
فاعل منکر را ملاقات کنید و دوستانه نصیحت کنید و اگر نپذیرفت، بعداً ببینید شرایطش تا چه اندازه ای برای شما موجود است که به نحو دیگر جلوی آن
منکر را بگیرید.
آنگاه گفت: باید متوجه بود که گاهی هوای نفس و بعضی خیالات که آدم می خواهد جمعیت پای منبرش فرضا زیاد شود، آدمی را وادار
به گفتن این گونه مطالب می کند و مطلب را بر خود شخص مشتبه می گرداند که خودش خیال می کند از باب نهی از منکر می گوید، در حالی که
ممکن است کاری که خودش می کند جزو منکرات باشد.

1395/9/5

___________[🔹💠🔹]___________

عضویت در کانال 👇👇👇
@mazaheriesfahani_ir

  • ۹۵/۰۹/۱۱
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">