وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

فرخنده ترین بهره حیات

يكشنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۵ ق.ظ

حضرت امام رضا(ع) فرموده اند:

«مَا أَستفَادَ عَبْدٌ فَائِدَةً خَیْراً مِنْ زَوْجَةٍ صَالِحَةٍ إِذَا رَآهَا سَرَّتْهُ وَ إِذَا غَابَ عَنْهَا حَفِظَتْهُ فِی نَفْسِهَا وَ مَالِهِ؛

«آدمی (از بهره های این جهانی)، بهره ای نیکوتر از همسر شایسته نبرده است؛ همسری که هرگاه به او بنگرد، شادمان شود و در غیاب همسرش، نگاهبان خویشتن باشد و از دارایی همسرش(و از حریم و حرمت وی) پاسداری کند.»

(مسند الامام الرضا علیه السلام، ج2، ص 256)

آفریدگار حکیم، انسان را-این برترین آفریده خویش را-چنان آفریده است که بدون همسر،... « ناتمام» است و این ناتمامی، با همسرگزینی، « تمام» می گردد. 

آدمی اگرچه در تمامی مراحل حیات، به مکانتهایی فرازمند برسد، تا همسر اختیار نکند، به مکانت فرخنده ای که شایسته آن است، نمی رسد. 

خداوند سبحان فرموده است: 

« از آیت ها و نشانگان حکیمانه خداوند سبحان آن است که برای شمایان همسرانی بیافرید تا نزدشان بیاسایید و قرار یابید...»(سوره روم آیه 21)

از این روست که می گوییم هیچ پدیده ای جایگزین همسر نمی شود. 

استاد شهید مطهری می گوید: 

« یک خصائص اخلاقی هست که انسان جز در مکتب تشکیل خانواده، نمی تواند آنها را کسب کند. تشکیل خانواده یک نوع علاقمند شدن به سرنوشت دیگران...، اخلاقیون و ریاضت کش ها که این دوران را نگذرانده اند، تا آخر عمر، یک نوع خامی و بچگی در آنها وجود داشته است. و یکی از علل اینکه در اسلام، ازدواج یک امر مقدس و یک عبادت تلقی شده است، همین است...ازدواج اولین مرحله خروج از خود طبیعی فردی  و توسعه پیدا کردن شخصیت انسان است.» (تعلیم و تربیت در اسلام، صفحه 251 و 252)

  • ۹۵/۱۱/۰۳
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۲)

ممنون اطلاعات مفیدی بود

با سلام و احترام،

تعریف شهید مطهری از ازدواج خیلی عمیق و قابل تأمل است، که فقط یک اندیشمند اسلامی می تواند این طور  عمیق به اهدف ازدواج پی ببرد.

با تشکر

پاسخ:
سلام و تحیت. حضورتان خجسته می داریم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">