وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

احتمال دلزدگی در ازدواج های دیرهنگام بیشتر است

يكشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۵۳ ب.ظ
نوشته ای از خانم زهرا نصیری ، خبرنگار روزنامه مردم‌نو
یکی از مقوله‌های مهمی که اگر آن‌را پیچیده هم بنامیم سخنی به گزاف نگفته‌ایم، بحث ازدواج‌های نابهنگام است که امروزه دامن جوانان را گرفته و آنان را دچار چالش‌های مهمی در زندگی کرده است. البته دامنه چالش‌های ازدواج نابهنگام گسترده‌تر از آن است که تنها گریبان جوانان را بگیرد، بلکه این مقوله دارای ابعاد و تبعات اجتماعی نیز هست.
 تعریفی که مشاوران ازدواج و خانواده از ازدواج بهنگام ارائه می‌دهند، این است که ...اگر ازدواج در اوان جوانی که فرد اعم از دختر و پسر میل به پا نهادن به زندگی جدید و توان پذیرش مسئولیت یک زندگی را در خود می‌بیند، اتفاق بیفتد، ازدواج بهنگامی بوده و چنانچه قبل از این موعد یا بعد از آن واقع شود، ازدواج نابهنگام خواهد بود که که هرکدام از آن‌ها تبعات مخصوص به خود را دارند و تنها ازدواج بهنگام است که مورد تایید واقع می‌شود.
به‌عقیده صاحبنظران حوزه خانواده، به تاخیر انداختن ازدواج در جوانان منجر به وسواس در انتخاب می‌شود که این امر انتخاب همسر را برای آنان مشکل خواهد کرد. از طرفی تاخیر در ازدواج تبعات روحی و روانی منفی نیز خواهد داشت که ابعاد مختلف زندگی و وجود جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این میان نیاز جنسی فقط بخشی از موضوع است، نه تمام آن؛ چراکه انسان براساس ذات و طبیعت خود در زندگی‌اش نیاز به همراه و همسفر دارد.
با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی حاکم بر جامعه ما، ازدواج دیرهنگام بخشی از دغدغه خانواده‌هاست و بخشی دیگر در رابطه با افرادی است که در سنین پیش از جوانی، قصد ازدواج خود را به خانواده‌هایشان اعلام می‌کنند یا در برخی موارد نیز خود اقداماتی را صورت می‌دهند.
نگرانی خانواده‌ها در این‌باره نیز چنین بروز می‌یابد که آیا این احتمال وجود دارد که دختر یا پسر ما که در سال‌های بعد و سنین پختگی که خواسته‌ها از ازدواج با خواسته‌ها در سنین پایین‌تر متفاوت است، از ازدواج خود پشیمان شوند و با گذر سال‌ها، معیار ازدواجشان عوض شود و به مقایسه همسر خود با دیگران بپردازند و از زندگی مشترک، دلزده شوند؟
حجت‌الاسلام علی‌اکبر مظاهری – مشاور حوزه و دانشگاه - در گفت‌وگو با مردم‌نو در این خصوص اظهار می‌کند:
ازدواج از منظر زمان انجام آن، سه گونه است که عبارتند از ازدواج زودهنگام، ازدواج دیرهنگام و ازدواج بهنگام. وی تاکید می‌کند: ما تنها نوع سوم را که زمان آن آغاز جوانی است، تایید می‌کنیم.
مظاهری می‌افزاید:
خداوند، از سر حکمت، میل همسرخواهی را در آغاز جوانی قرار داده است. آفرینش آدمی به‌گونه‌ای است که غریزه همسرطلبی‌اش در دهه دوم عمر و در آغاز فصل جوانی بیدار می‌شود. این میل و طلب، چندان نیرومند است که پاسخ حتمی می‌طلبد.
نویسنده کتاب «نبرد بی‌برنده» درخصوص این نگرانی که ممکن است با گذر زمان معیارهای فردی که در اوان جوانی اقدام به ازدواج کرده، تغییر کند و زندگی او را با چالش‌هایی همراه سازد، ضمن تاکید بر اهمیت و تاثیر تربیت خانوادگی در زندگی آینده فرزندان، تصریح می‌کند: اگر فرزندان، رشید تربیت شوند، در آغاز جوانی، قادر به تشخیص و انتخاب درست خواهند بود و چنانچه معیارهای انتخاب همسر و شیوه گزینش، به‌درستی مراعات شود، نگران تغییر آن‌ها در سنین بالاتر نیستیم.
این مشاور خانواده در ادامه تاکید می‌کند:
پشیمانی و دلزدگی از زندگی با همسر در همه ازدواج‌ها ممکن است پدید آید و این امر مخصوص ازدواج‌های آغاز جوانی نیست، پس با استناد به این امر نباید ازدواج در اوان جوانی را رد کرد یا با نگرانی همراه ساخت.
مظاهری می‌افزاید:
مقایسه همسر با دیگران نیز از جمله معضلاتی است که در همه ازدواج‌ها ممکن است پدید آید که البته امری نارواست.
مؤلف کتاب «جوانان و انتخاب همسر» درخصوص تبعات ازدواج دیرهنگام نیز اظهار می‌کند:
کسانی که ازدواجشان به تاخیر می‌افتد، دچار وسواس می‌شوند و همین امر باعث می‌شود که آنان بیش از کسانی که در اوان جوانی ازدواج کرده‌اند، به دلزدگی مبتلا شوند.
وی با تاکید بر لزوم مشاوره قبل از ازدواج، می‌گوید:
اگر انتخاب همسر و ازدواج، با مشاوره کامل انجام پذیرد، احتمال آسیب خوردن آن بسیار کم می‌شود، از این‌رو ما مشاوره ازدواج را واجب می‌دانیم.
نشانی تلگرام ما
  • ۹۶/۰۲/۲۴
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۲)

سلام و عرض ادب ، تشکر از انتخاب موضوع و بیانات بسیار راهگشای شما استاد گرامی. امیدوارم همه جوانان، ازدواج بهنگامی داشته باشند تا همراه با لذت از زندگی شان به کمال انسانی خود نیز برسند. 
پاسخ:
سلام و درود.
حضورتان ارجمند است. سپاس.
با سلام
ممنون از پاسخگویی کارشناسانه و راه گشای شما. امید است فرهنگ مشاوره قبل از ازدواج در بین عرف جامعه ما هر چه زودتر فراگیر شود تا کمتر شاهد مشکلات و نارضایتی از ازدواجها و آمار طلاق در کشور باشیم. 
به امید آنروز. 
پاسخ:
سلام و تحیت.
حضورتان را ارج می نهیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">