وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

خواستگاری و عقد موقت

يكشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۲:۴۸ ب.ظ



مشاوره ازدواج

پرسش:
دخترخانمی پرسیده‌اند:
دختری ۱۸ ساله‌ام. با خواستگاری که برایم آمده و با خانواده‌اش، به تفاهم رسیده‌ایم، اما نکته‌ای که باعث اختلاف شده این است که خانواده ما معتقدند باید چند ماه صیغه عقد موقت جاری کنیم و بعدا عقد دائم کنیم، اما آنان مخالف‌اند. آیا شما ازدواج بدون نامزدی را تأیید می‌کنید؟ کار درست کدام است؟

پاسخ ما:
متأسفیم که در جامعه ما و نزد برخی از خانواده‌ها، مرسوم شده که دختر را، زود و بدون ضرورت، به عقد موقت خواستگار درمی‌آورند، که در موارد بسیار، زیان‌های سخت‌جبران یا بی‌جبران به روان و حیثیت دختر می‌‌زند.
اگر این عقد موقت به عقد دائم نینجامد - که بسیار هم نمی‌انجامد - دختر احساس «مُطَلَّقگی» می‌کند؛ احساس می‌کند عقدش کردند و سپس طلاقش دادند. این احساس، دختر را می‌آزارد.
زیان دیگر این عقد موقت این است که خواستگار بعدی که آمد، به او چه بگوییم؟ دختر و خانواده‌اش به پسر و خانواده‌اش بگویند که قبلا یک عقد موقت داشته‌ایم یا نگویند؟ اگر بگویند، که باید هم بگویند، پسر و خانواده‌اش چه فکرهایی می‌کنند؟ و ای بسا که سوءظن کنند. و اگر نگویند، که نباید نگویند، هم از نظر اخلاقی درست نیست هم استرس خواهند داشت که نکند بفهمند. و ای بسا که بعدا بفهمند و مشکلاتی به‌بار آید. پس چه باید کرد؟ شیوه درست کدام است؟

۱. برای دیدارها و گفت‌وگوهای دختر و پسر در دوران خواستگاری، نیازی به محرم‌شدن آنان نیست. دختر و پسر مجازند که - با مراعات حریم‌ها - مذاکره و دیدار کنند تا به نتیجه برسند. اگر به نتیجه مثبت نرسیدند، موضوع تمام می‌شود و به دختر آسیبی نمی‌خورد.
این خواستگاری را به خواستگار بعدی گفتن، مشکلی ایجاد نمی‌کند و آن سوءظنی که گفتیم را برنمی‌انگیزد. هر دختر و پسری ممکن است خواستگاری‌هایی داشته باشد، که هیچ عیبی ندارد.

۲. {دنباله مطلب، فردا. ان‌شاءالله.}

علی‌اکبر مظاهری


  • ۹۷/۰۴/۱۷
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۳)

سلام خدمت استاد محترم
من هم کار مشاوره دارم و به شدت با این نظر مطرح شده در متن توسط استاد موافقم. من هم مراجعین این جوری زیاد داشتم، اینکه قبل از عقد دائم، عقد موقت انجام بشه اصلا کار خوبی نیست، و معایبش رو هم خود استاد در متن توضیح داده اند. مخصوصا اینکه در فقه اسلامی، همه مراجع بزرگوار اجازه داده اند که به اندازه نیاز، دختر و پسر به ظاهر و چهره هم نگاه کنند تا به یک قطعیتی در مورد چهره و اندام طرف مقابل برسند. احتمال داره که این مورد پسند واقع شدن چهره و اندام، احتیاج به بارها نگاه کردن داشته باشه که دین اسلام، در صورت نیاز اجازه داده است، پس احتیاجی به عقد موقت نیست. این عقد موقت کردن ها را گروهی از افراد جامعه انجام می دهند که متدین هستند و فکر میکنند که اگر عقد موقت نکنند حرامی مرتکب می شوند، ولی متاسفانه باعث آسیب رسیدن به دختر می شوند.
پاسخ:
سلام و تحیت.
حضور را و نظر خوبتان را ارج می نهیم.
  • مهندس رضا عباسی
  • خواهش می کنم.
    مایل بودین بیاین وب همو دنبال کنیم.
  • مهندس رضا عباسی
  • عالی بود
    خدا خیرتون بده
    انشاالله قسمتمون شد بیشتر از بیاناتتون بهره می بریم.
    پاسخ:
    سلام و نور. 
    سپاس بابت حضورتان.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">