وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

پرستش و نیایش

دوشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹ ب.ظ

ورودگاهی به شریعه خوشگوار صحیفه سجادیه

پرستش و نیایش، خجسته‌ترین بخش حیات آدمیان است. زیستن بی‌نیایش و زندگانی بی‌پرستش، زیستنی انسانی نیست؛ چیزی دیگر است که باید نامی دیگر بر آن نهاد.
سخن در این نیست که پرستش و نیایش، جزئی از لوازم سعادت حیات انسان است، نه! سخن بر سر این است که قوام و دوام زندگانی انسانی، بدون پرستیدن و نیایش، امکان نمی‌یابد. آفریدگار انسان، این آفریده برگزیده خویش را این‌سان آفریده که مناجات و پرستش، بخشی از هستی انسانی او است.
از فرخنده‌ترین موهبت‌های خداوند رحمان، به ما آدمیان، آن است که رخصتمان داده تا با او سخن گوییم و از او سخن شنویم؛ گفت و شنودی دوسویه و رویارو و بی‌واسطه. اجازه‌مان داده تا در منظر او، بند از رازهای سربسته دلهایمان واگشاییم و با او راز گوییم و خواسته‌هایمان را در محضرش واگوییم و با آن نزدیک‌ترین عزیزمان نجوا کنیم و دست بر دامان پرمهرش زنیم و خویشتن را خاکسارانه در پیشگاه کبریایی‌اش بر خاک افکنیم تا که مهربانانه، حرف‌های دل‌هایمان را بشنود و رازدارانه، راز و نیازهایمان را ببیند و کریمانه، خواسته‌هایمان را برآورد و مهرورزانه، سرهایمان را بر دامان پرمهر خویش گیرد و بزرگوارانه، از خاکمان برخیزاند و بر بام افلاکمان نشاند.
همان‌سان که مولای ساجدان، امام سجاد - علیه‌السلام - در مناجات با خداوند سبحان می‌گوید:
الهی!... من اعظم النعم علینا جریان ذکرک علی السنتنا و اذنک لنا بدعائک و تنزیهک و تسبیحک؛ خدای من! از عظیم‌ترین نعمت‌هایمان، روان‌شدن ذکر و نام تو است بر زباهایمان، و این‌که رخصتمان داده‌ای تا تو را بخوانیم و دعا کنیم و تو را پاک شماریم و تسبیحت گوییم. (مناجات الذاکرین، مناجات سیزدهم از مناجات خمس عشر)
رخصت‌‌یافتن برای ورود به این "راه دوسویه" و مجال‌جستن برای مناجات این ذره ناچیز با آن وجود همه‌چیز، و پیوستن این قطره بی‌بها به آن دریای بی‌منتها، نعمتی است سترگ و بی‌بدیل که سپاسی عابدانه و خاضعانه را می‌طلبد، و بسته‌شدن این راه و محروم‌شدن از این نعمت عظما، زیانی است بی‌جبران.

  • ۹۷/۱۱/۰۸
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">