وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

اثرگذاری معلم قرآنی منوط به اخلاق حسنه است.

دوشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۰۸:۲۸ ق.ظ

 اثرگذاری معلم قرآنی منوط به اخلاق حسنه است.

مصاحبه با #خبرگزاری_بین‌المللی_قرآن: حجت‌الاسلام والمسلمین #علی‌اکبر_مظاهری

 استاد اخلاق حوزه و دانشگاه گفت: اثرگذاری معلم قرآن زمانی بیشتر است که معلم علاوه بر آموزش علم، متخلق و آراسته به اخلاق حسنه، آداب معنوی و معارف قرآنی باشد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر مظاهری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با توجه به اهمیت جایگاه علم قرآنی نسبت به سایر آموزه‌ها و دانش‌ها در علوم، اظهار کرد: قرآن کتاب ماندگار است و قرآن، مثال خورشید است که هر روز تازه است و هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود.

 وی افزود: در کتاب اصول کافی، بخش فضل‌القرآن از امام صادق (ع) به نقل از رسول خدا (ص) روایتی داریم که می‌فرمایند: «فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ فإنّه شافع مشفّع و ماحل مصدّق» و سپس می‌فرماید: «لَا تُحْصَى عَجَائِبُهُ وَ لَا تُبْلَى غَرَائِبُهُ»، یعنی شگفتی‌ها و نوآوری‌های قرآن هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود که ما در کلاس‌ و درس‌هایی که درباره تدبر در قرآن به‌مناسبت نوآوری‌های قرآن داشتیم به این روایت که می‌فرمایند: «مَثَلُهُ کَمَثَلِ اَلشَّمْسِ کُلَّ یَومٍ جَدیدٌ» بسیار توجه داشتیم و بسیار استفاده می‌کردیم.

 پژوهشگر علوم دینی در حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت اثرگذاری منش معلم قرآن در متعلمین، گفت: اثرگذاری معلم قرآن آن زمان بیشتر و مورد توجه خواهد بود که معلم علاوه بر آموزش علم، متخلق و آراسته به اخلاق حسنه، آداب معنوی و معارف قرآنی باشد.

 وی افزود: با یک نسبیت‌سنجی بین معلم و علمی که تدریس می‌شود می‌توان دریافت که این اثرگذاری نه تنها صرفا از سمت معلم قرآن بلکه در سایر معلمین می‌تواند به رمز ماندگاری و جاودانگی یک معلم تبدیل شود که تأثیرات معلم قرآن در متعلمین می‌تواند بیش از معلمان در سایر علوم باشد.

 مظاهری در خصوص نیاز انسان به معلم اخلاقی و وابستگی‌های رشدی متعلمین در سایه‌سار اخلاق معلمی، تصریح کرد: اخلاق معلم اگر آراسته به مکارم و فضایل اخلاقی باشد نه تنها مغز شاگرد در فهم درس فربه می‌شود بلکه علاوه بر درس‌آموزی و تعلیم و تربیت، جان شاگرد نیز فربه خواهد شد.

 استاد حوزه و دانشگاه گفت: گاهی یک معلم به‌عنوان یک ناجی در بحران‌های زندگی می‌تواند سبب حیات بخشیدن بر زندگی دانش‌آموز و محصل و یا متعلم خود باشد. معلم نه تنها در بحران بلکه در امور غیربحرانی نیز می‌تواند راهبری برای متعلم و محصل خود باشد و ما این موضوع را می‌توانیم در تمام موارد تعمیم دهیم.

 مظاهری افزود: یک معلم به خصوص معلم قرآنی می‌تواند سبب عشق معنوی در شاگردانش شود؛ شاگرد صرفا به کسب آموزش علم محدود نمی‌شود و علاوه بر فراگرفتن دانش، به لحاظ کرداری و اخلاقی، عاشق‌گونه از معلم خود پیروی می‌کند.

 وی افزود: در واقع اینجا معلم مدیریت کردار و اخلاق دانش‌آموزان و دانشجویان خود را نیز به عهده می‌گیرد و ناراستی‌ها و خرابی‌هایی که گاهی بر اثر تربیت غلط پدر و مادر ناآگاه به‌وجود آمده را اصلاح می‌کند.

 استاد حوزه و دانشگاه گفت: ما معلم‌هایی را دیدیم که با توانایی خود توانسته‌اند نقیصه‌هایی را که در دانش‌آموزان منجر به کژی‌ها، آماس، دمل‌های چرکین و فربهی کاذب و بخش‌های رشد نکرده روان، عقل، دانش و اخلاق بوده را به حد اعتدال برسانند و اصلاح کنند.

 وی گفت: بعضی از والدین گاهی بچه را خراب می‌کنند و سپس به دست معلم می‌سپارند و بنده این موارد را زیاد دیدم. یعنی دانش‌آموز در خانواده‌ای بزرگ شده که دانش به قدر کافی نبوده و اسلوب تربیتی غلطی در خانه حاکم بوده است و بچه را خراب کرده‌اند که اگر بچه به همان روال بالا می‌رفت و رشد می‌کرد، علاوه بر اینکه در آینده فرد مفیدی در جامعه نمی‌شد حتی مضر هم می‌شد ولی توسط معلم توانا، معتدل شد.

 مظاهری بیان کرد: تربیت غلط همیشه با دو پیامد همراه است. اول اینکه بخش‌هایی که باید رشد کند را می‌سوزاند و مانع از رشد می‌شود و دوم اینکه سبب التهاب‌های چرکین خواهد شد؛ معلم‌های اخلاقی می‌توانند آن بخش‌های لاغر را فربه و به اعتدال و بخش‌هایی که دچار فساد شده‌اند را اصلاح و آن را نیز به اعتدال برسانند.

 وی گفت: در گذشته و قبل از عصر کرونا زمانی که هنوز لوازم الکترونیک اختراع نشده بود، کاست‌ها و فضای مجازی نبود؛ حتما نیاز بود تا شاگرد برای درس‌آموزی نزد معلم حضور پیدا می‌کرد در آن زمان علاوه بر اینکه دانش می‌آموخت از اخلاق استاد و معلم نیز تأثیر می‌گرفت اما امروزه با توجه به فضای مجازی ممکن است شاگرد از معلم درس بیاموزد بدون اینکه هیچ اثر اخلاقی از معلم بگیرد.

 مظاهری افزود: اگر معلم اخلاق حسنه داشته باشد و متعلم نزد او حضور پیدا کند بیش از آنکه مغز او فربه شود جان او فربه خواهد شد که ما در درس نیاز داریم به فربهی جان.

 وی با اشاره به اینکه ما در میان شخصیت‌های برجسته اشخاصی را می‌شناسیم که از اخلاق و اوصاف استاد خود بیشتر اثر پذیرفتند تا دانش او، یادآرو شد: درس، اخلاق و رفتار معلم باید خوراک باشد، هم برای مغز و هم برای جان دانش‌آموز و دانشجو.

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

🌐 https://zil.ink/Mazaheriesfahani_ir
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1

 

 

  • ۰۱/۰۴/۱۳
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">