وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

چرا ابتذال؟!

جمعه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۲، ۰۵:۵۷ ب.ظ

#نویسنده_و_مشاور:

#علی_اکبر_مظاهری

🍂 طلاق‌های ناروا (۱۱)

🔴 چوب حراج بر جان دختران (۴)

🔹 طرح «ازدواج موقت چندماهه، پیش از ازدواج دائم، برای پیشگیری از طلاق»

💠 اصل طرح

پاره‌ای از کسانی که در عرصهٔ خانواده سخن می‌رانند یا قلم می‌زنند، گاهی مسیرهایی را می‌نمایانند که مصداق «از چاله‌درآوردن و به چاه‌انداختن» است.
یکی از سخنان ایشان، دربارهٔ کاهش طلاق، این است:
«برای کاستن از طلاق، دختر و پسر را، چندماه (سه‌ماه، پنج‌ماه، بیشتر، کمتر) به عقد موقت هم درآوریم تا همدیگر را خوب بشناسند. اگر یکدیگر را پسندیدند و توافق داشتند و چنین یافتند که می‌توانند با هم زندگی کنند، آن‌گاه عقد دائم کنند، اما اگر یافتند که همدیگر را نمی‌پسندند یا سازگاری ندارند، منصرف شوند و هرکدام به دنبال همسر دیگری برود. این راه را چندان ادامه دهند تا همسر همتا و مناسب خود را بیابند... .»
منظور ایشان این است که چون عامل بسیاری از طلاق‌ها، عدم شناخت دختر و پسر از یکدیگر است، با این طرح، زمینه‌ای وسیع برای شناخت کامل، حاصل می‌شود و اگر تصمیم به زندگی مشترک دائم گرفتند، با تفاهم، زندگی می‌کنند و زندگی‌شان دوام می‌آورد و در نتیجه، از طلاق‌ها کاسته می‌شود.

🔸 نظرگاه ما

این سخن یا طرح یا طرح‌واره، چندین و چند اشکال دارد:
۱. چوب حراج است بر جان دختران ما.
اگر دختری چند و چندین‌بار این طرح را اجرا کند، آیا به حیا، عاطفه، آبرو، و شخصیت او آسیب نمی‌خورد؟
چند و چندین‌بار شوهرکردن و در پایان، باز سراغ شوهر دیگری رفتن...!
از ایشان می‌پرسیم: آیا شما این دختر را برای پسرتان می‌گیرید؟ آیا اگر دختر خودتان باشد، راضی به این کار می‌شوید؟
۲. تنوع‌طلبی پسران‌مان را در پی دارد.
اگر پسری، به این آسانی، بتواند پنج‌شش دختر را بگیرد و به آسانی رها کند، آیا دنبال مورد هفتم و دهم نمی‌رود؟ آیا دیگر به ازدواج دائم، که تعهدها و مسئولیت‌ها و هزینه‌ها دارد، رغبت می‌ورزد؟ او در ازدواج‌های پیشین، هیچ تعهدی نداشته، هیچ هزینه‌ای بر او نبوده، حتی زحمت طلاق را هم نداشته است. ازدواج موقت، طلاق معمول را ندارد؛ زمان عقد موقت که تمام شد، ازدواج تمام است. حتی پسر می‌تواند زودتر از پایان زمان، آن را فسخ کند. بدون نیاز به طلاق. با یک جمله.
از ایشان می‌پرسیم: اگر پسر شما چنین کند، وجدان‌تان آرام است؟
۳. اگر دوشیزگی دختر رفع شود، که احتمال آن اندک نیست، و اگر فرزندی ایجاد شود، که احتمال آن اندک نیست، تکلیف چیست؟
۴. حیثیت خانوادگی دختر می‌شکند.
آیا دیگر آبرویی برای خانوادهٔ دختر باقی می‌ماند؟
۵. دختر و پسر و خانواده‌هایشان،برای ازدواج دائم، به خواستگار و مورد جدید، بگویند که ازدواج قبلی داشته‌اند یا نگویند؟ اگر بگویند، آیا طرف مقابل، می‌پذیرد و ذهنش آسوده می‌ماند، یا نمی‌پذیرد و ذهنش آشفته می‌شود؟ و اگر نگویند، آیا خیانت نیست؟ خلاف صداقت نیست؟ خلاف اخلاق نیست؟ آیا بعدا کشف نمی‌شود؟ اگر کشف شد، تحمل می‌شود یا اعتراض و طلاق پیش می‌آید؟
و مفاسد و مشکلات بسیار دیگر.

🌹 رسالت هادیان

ما معلمان و هادیان جامعه، اگر خواستیم یا توانستیم طرحی نو دراندازیم، تا جامعه را به راهی بهتر هدایت کنیم یا از مشکلات آن بکاهیم، باید نیکو بیندیشیم. سپس با دانایان دیگر مشورت کنیم و پیامدهای طرح‌مان را واکاوی نماییم. سودها و زیان‌های آن را محاسبه کنیم. آن‌گاه با احتیاط، آن را مطرح کنیم.

📝 اینجانب، با این طرح، مخالفم؛ سخت مخالفم و نام آن را «کشاندن جامعه به ابتذال» می‌نهم؛ حتی یک‌بارِ آن را نیز زیان‌دار می‌دانم، چه رسد به چند و چندین‌بار.
ما برای این مسأله، راهکار داریم، که در نوشته‌های بعد، بیان می‌کنیم. ان‌شاءالله. اکنون اعلام می‌کنم که با طراحان این طرح، حاضر به مباحثه‌ام.
به امید خدا.

۱ مرداد ۱۴۰۲

ما را در رسانه‌هایمان دنبال کنید 👇
 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1

  • ۰۲/۰۵/۱۳
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">