اوصاف ستوده
عقیده و ایمان، بدون رفتار و کردار پسندیده و اوصاف ستوده، همانند «روح بىجسم» است؛ همچنان که کردار و اوصاف نیکوى بدون عقیده و ایمان نیز، به سان «جسم بىروح» است.
در جاىْجاى قرآن کریم، واژگانِ «ایمان» و «عمل صالح»، توأمان آمدهاند؛ هرگاه سخن از ایمان و مؤمنان به میان آمده است، عمل و صالحان نیکوکردار نیز در پى آن نمایانند.
از آفتهایى که همواره گریبانگیر پیروان ادیان الهى بوده و هست، «یکسونگرى» و «یکسو گرایى» است؛ گرفتن یک جانب و رهانیدن جانب دیگر، پذیرش یک بعد و طرد بعد دیگر...
خداوند رحمان به مردمان مىفرماید:
یَابْنَ آدَمَ!
1. هَلْ أَدَّیتُمْ فَرائِضی کَما أَمَرْتُکُمْ؟
2. وَ هَلْ واسَیْتُمُ المَساکینَ بِأَموالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ؟
3. وَ هَلْ أَحْسَنْتُمْ إِلى مَنْ أَساءَ إِلَیْکُمْ؟
4. وَ هَلْ عَفَوتُمْ عَمَّنْ ظَلَمَکُمْ؟
5. وَ هَلْ وَصَلْتُمْ مَنْ قَطَعَکُمْ؟
6. وَ هَلْ أَنْصَفْتُمْ مَنْ خانَکُمْ؟
7. وَ هَلْ کَلَّمْتُمْ مَنْ هاجَرَکُمْ؟
8. وَ هَلْ أَدَّبَتُمْ أَوْلادَکُمْ؟
9. وَ هَلْ سَأَلْتُمُ الْعُلَماءَ مِنْ أَمرِ دینِکُمْ وَ دُنْیاکُمْ؟
10. فَإِنّی لاأَنْظُرُ إِلى صُوَرِکُمْ وَلا إِلى مَحاسِنِکُمْ وَ لـکِنْ أَنْظُرُ إِلى قُلُوبِکُمْ وَ أَعْمالِکُمْ وَ أَرْضى مِنْکُمْ بِهذِهِ الْخِصالِ.
اى فرزندان آدم!
1. آیا واجبات مرا همان گونه که فرمانتان دادم، انجام دادید؟
2. و آیا به وسیله مالها و جانهاتان با بینوایان به مساوات و برابرى رفتار کردید؟
3. و آیا به کسى که با شما بدرفتارى کرد، نیکى کردید؟
4. و آیا کسى را که[از سر نادانى] به شما جفا کرد، بخشیدید؟
5. و آیا با کسى که[از سر غفلت و جهل] از شما پیوند برید، پیوستید؟
6. و آیا با کسى که به شما خیانت کرد، به انصاف رفتار کردید؟
7. و آیا با کسى که به شما قهر ورزید، سخن گفتید [وبا او از در آشتى درآمدید]؟
8. و آیا فرزندانتان را [به نیکى] ادب کردید؟
9. و آیا از عالمانِ [راستین] درباره مسائل دین و دنیاتان پرسیدید؟
10. پس [آگاه باشید که] من به صورتها و خوبیهاى ظاهرىتان نمىنگرم؛ بلکه به دلها و کردارتان مىنگرم، و به این اوصاف ستوده و رفتار پسندیده [که بیان شد] از شما خشنود و راضى مىشوم.
عقیده و ایمان، بدون رفتار و کردار پسندیده و اوصاف ستوده، همانند «روح بىجسم» است؛ همچنان که کردار و اوصاف نیکوى بدون عقیده و ایمان نیز، به سان «جسم بىروح» است.
در جاىْجاى قرآن کریم، واژگانِ «ایمان» و «عمل صالح»، توأمان آمدهاند؛ هرگاه سخن از ایمان و مؤمنان به میان آمده است، عمل و صالحان نیکوکردار نیز در پى آن نمایانند.
از آفتهایى که همواره گریبانگیر پیروان ادیان الهى بوده و هست، «یکسونگرى» و «یکسو گرایى» است؛ گرفتن یک جانب و رهانیدن جانب دیگر، پذیرش یک بعد و طرد بعد دیگر...
اسلام و همه ادیان الـهى ـ که تمامى ادیان، همانا اسلامند ـ آنگاه سعادتى فراگیر را ثمر مىدهند که همه قوانین و ابعاد و اجزایشان، بى تحریف و تخریب، مراعات گردند.
دل از اغیار خالى کن چو قصد کوى ما دارى
نظر بر غیر مگشا چون هواى روى ما دارى
ارجمندترین ثمره این مراعات همه جانبه، «انسان کامل» است و والاترین هدف انسان کامل، جلب رضاى خداوند است و تقرّب به آن ذات اقدس ـ جَلَّ وَ عَلا ـ .
با سلام
موضوع بجایی بود. خواندن این مطلب برایم خوشایند بود بخصوص سوالاتی که از قول خداوند نوشته بودید. تلنگر بود. به نظرم خوب است که بعضی از صفات پسندیده به طور مجزا و با تمثیل توضیح داده شود مثل گذشت مثل خوبی در برابر بدی...