تربیت ایمانی کودکان
تربیت ایمانی کودکان
#نویسنده: #علیاکبر_مظاهری
حکمتهای تربیتی (۴)
دین، فلسفهٔ حیات است و زندگی بدون دیانت، کاستی دارد.
تنها عاملی که میتواند انسان را در لغزشگاههای خطیر، حفظ کند، ایمان و اعتقاد دینی است. عوامل دیگری مانند: وجدان، قانون، تربیتِ منهای دین، کاربردشان محدود به احوال عادی و ملایم است؛ امّا در بحرانها و هنگامهٔ تلاطم غرائز، کابردشان، کاهش مییابد.
ایمان عمیق به خدا و معاد و ارزشهای دینی است که میتواند طوفان غرائز را فرونشاند و بر «دهانِ» خشم و شهوت و طمع، «لگام» بزند.
امام صادق (ع) فرموده است:
«اَلمُؤمِنُ مُلجَم»؛۱
انسان با ایمان، لگامدار است.
یعنی خواهشها، شهوتها، گفتارها، کردارهایش؛ بر فرمان ایمان اویند.
هنگامی که زمینهٔ گناه و جرم فراهم شد، و یا غرائز آدمی، به خروش آیند، چه عاملی میتواند مهارگر باشد؟ وجدان؟ هرگز! زیرا بهراحتی میتوان بر سر وجدان، کلاه نهاد!
تربیت بدون ایمان دینی؟ هرگز! زیرا چنین تربیتی، مخصوص حالتهای عادی است.
قانون؟ خیر! زیرا کاربرد آن، محدود است و معمولاً بعد از ارتکاب جرم، اقدام میکند؛ اگر به قانون برسد. و میدانیم که بسیاری از گناهان و جرائم، پنهانی انجام میگیرد و از دید قانون، مخفی میماند. بهعلاوه، برای بسیاری از خطاها و گناهان، قانونی وجود ندارد.
تنها ایمان به خدا و کیفر و پاداش او و تربیت صحیح دینی است که میتواند دهانهٔ اسب چموش شهوات و غرائز تند انسان را بگیرد و او را مرکبی راهوار گرداند.
آن سخن بیدارگرِ امام خمینی ـ که درود خداوند بر او باد ـ که میفرمود:
«عالَم، محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید»، تعبیر دیگری است از سخن هشدار دهندهٔ امیرمؤمنان - علیهالسّلام - که فرمود:
«اِعلَمُوا اَنَّکُم بِعَینِ اللهِ»؛۲
بدانید که شما در چشم خدایید!
و این دو سخن، نشأت گرفته از آن بیان تکان دهندهٔ خداوند است که میفرماید:
«اَلَم یَعلَم بِاَنَّ اللهَ یَری»؛۳
مگر انسان نمیداند که خدا او را میبیند؟!
اینها ضامن اجرای آموزههای تربیتی است.
تربیت، بدون پشتوانهٔ ایمان دینی، ضمانت اجرایی ندارد.
رسالت پدر و مادر
بزرگترین حق فرزند بر پدر و مادر، تعلیم و تربیت دینی است. ما اگر خواهان سعادت ابدی فرزندانمانیم، باید آنان را بر مبنای آموزههای دینی تربیت کنیم و عقاید و احکام و اخلاق اسلام را، در زمان مناسب، به ایشان تعلیم دهیم.
بیتوجّهی به این مسئلهٔ مهم و یا تأخیر در آموزش برنامههای دینی به فرزند، لطمههای سختجبرانی را به سعادتمندی او میزند.
تصحیح یک باور
باور ناروایی دربارهٔ زمان و چگونگی آموزش تعالیم دینی فرزندان، در میان پارهای از مردمان رایج است، اینگونه:
«به کودک و نوجوان، هیچگونه عقیده و مذهبی را نباید آموزش داد. آموزش هرگونه مذهب و عقیدهٔ دینی به کودک، خلاف حقوق بشر و آزادی است؛ بلکه باید او را آزاد گذاشت تا بزرگ شود و خود دین و مسلکی را برمبنای شناخت خودش انتخاب کند.»
ظاهر این سخن، زیبا و روشنفکرانه است و همین ظاهر زیبا باعث فریب ظاهربینان میشود و به عمق آن پی نمیبرند؛ از اینرو، آن را میپذیرند و تبلیغ هم میکنند؛ امّا اگر نقاب فریب را از چهرهاش برداریم، حقیقت تلخی برایمان آشکار میگردد.
هر کس اندک آگاهی از مسائل تعلیم و تربیت داشته باشد میداند که: مناسبترین دوران تعلیم و تربیت، دوران کودکی و نوجوانی است، و هر آموزش و پروشی که در این دوران حسّاس به انسان داده شود، در جانش رسوخ میکند و جزو ذاتش میشود:
«اَلعِلمُ فِی الصِّغَرِ کَالنَّقشِ فِی الحَجَر»؛۴
آموزش دانش در کودکی، چونان نقشکاری بر سنگ، ماندگار است.
{ادامهٔ مطلب را در پست بعد بخوانید.}
۴ تیر ۱۴۰۳
۱. الخصال، ج ۲، ص ۲۲۹.
۲. نهجالبلاغه، خطبهٔ ۶۶.
۳. سورهٔ علق، آیهٔ ۱۴.
۴. منسوب به امام علی (ع).
ما را در رسانههایمان دنبال کنید 👇
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
- ۰۳/۰۵/۱۷