وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

دو شخصیت مستقل

پنجشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۳:۰۴ ب.ظ

تکیه بر استوانه های مشترک


دختر و پسر، از دو خانواده جداگانه، برمی‌آیند و خانواده سومی ‌را تشکیل می‌دهند. این دو، دو شخصیت مستقل دارند با اوصافی متفاوت، اما مشترکاتی نیز دارند.
در زندگی جدید باید بر خصلت‌ها و معیارهای مشترک انگشت نهاد و آن‌ها را زیربنا قرار داد.
زن و شوهر، به‌خصوص اگر مرحله‌ انتخاب همسر را درست و عاقلانه گذرانده باشند، حتما نقاط مشترکی دارند. تعیین ملاک‌ها و معیارها و اوصاف مشترک و زیربناکردن آن‌ها و نهادن سقف زندگی جدید بر ستون‌های مشترک، ساختار بنای تازه را محکم می‌کند. و این، کار عاقلان است.
اما نقاط افتراق؛ برخی‌شان به‌تدریج و در طول زندگی مشترک، تبدیل به ‌اشتراک می‌شود. و آنچه باقی می‌ماند، برای هر کدام از همسران، محفوظ باشد. هیچ عیبی هم ندارد. آنچه که باید در زندگی مشترک، نمود داشته باشد و برجسته گردد، مشترک‌ها است.
یک مثال: شیعیان و سنیان، هم نقطه‌های افتراق و اختلاف دارند، هم نقاط تفاهم و اشتراک. خردمندی حکم می‌کند که، برای زیستنی سالم در کنار هم، هر یک از افتراق‌ها را که می‌توان به‌ اشتراک بدل کرد، بدل کنند و آن‌هایی را که نمی‌توانند بدل کنند، به حال خود بگذارند و مشترک‌ها را به میان آورند و بر مبنای آن‌ها زندگی عاقلانه و زیستن دوستانه داشته باشند. اما اگر مسأله را برعکس کنند، همین‌گونه که ‌اکنون کرده‌اند، نتیجه نیز برعکس می‌شود، همین‌گونه که‌ اکنون شده ‌است.

علی‌اکبر مظاهری
۹۷/۶/۱



  • ۹۷/۰۶/۰۱
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">