«نسل پاکیزه»
«نسل پاکیزه» اخلاق و خانواده از منظر قرآن و اهل بیت(ع) / نوشتاری از استاد علی اکبر مظاهری – بخش بیست و پنجم
🔸 شفقنا هر روز ماه مبارک رمضان را با هدیهای از بوستان خجسته قرآن و اهل بیت(ع) با موضوع مهم «اخلاق و خانواده» به قلم حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر مظاهری استاد اخلاق و خانواده، مهمان خانه و خانواده ها خواهد بود. انتقادات و پیشنهادات مخاطبین به استاد علی اکبر مظاهری منتقل خواهد شد و آقای مظاهری پاسخگوی سوالات احتمالی مخاطبان عزیز خواهد بود.
استاد مظاهری در بخش بیست و پنجم نوشتاری که در اختیار شفقنا قرار داده، آورده است:
ازدواج با یک فرد، مساوی است با پیوند با یک خانواده، بلکه با یک فامیل، بلکه با یک نسل.
در مسألۀ انتخاب همسر، معقول نیست که انسان بگوید من میخواهم با خودِ این فرد ازدواج کنم و کاری به خانواده و خویشانش ندارم؛ زیرا:
۱. این فرد، جزئی از همان خانواده و فامیل، و شاخهای از همان درخت است. و این شاخه، از ریشههای همان درخت، تغذیه کرده است. بسیاری از اوصاف آن خانواده و فامیل، از راه وراثت و تربیت، به این فرد منتقل شده است.
امام صادق علیه السلام در این باره فرمودهاند:
«تَزَوَّجُوا فِی الحُجزِ الصَّالِحِ، فَإِنَّ العِرقَ دَسَّاسٌ»؛
در دامن و خانواده شایسته، ازدواج کنید؛ زیرا عِرق (نطفه، خون، ژن) اثر میگذارد. (چرخان است. از کسی به کسی و از نسلی به نسلی منتقل میشود.)
پیامبرمان نیز فرمودهاند:
«أُنظُر فِی أیِّ نِصابٍ تَضَعُ وَلَدَکَ، فَإِنَّ العِرقَ دَسَّاسٌ»
نیک بنگر که فرزندت را در کجا قرار میدهی (چه کسی را برای مادری یا پدری فرزندت انتخاب میکنی) زیرا عِرق و خصوصیات ارثی، به صورت پنهانی و بدون اختیار، منتقل میشود و اثر میگذارد.
۲. اگر تو با آنان کار نداشته باشی، آنان با تو کار دارند. هرگز نمیتوانی همسرت را از آنان و آنان را از همسرت جدا کنی. خودت هم نمیتوانی رابطهات را با آنان قطع کنی. یک عمر باید با آنها معاشرت و زندگی کنی.
۳. بدنامی یا خوشنامی آنان، تا آخر عمر، همراه آدمی است. تحمّل بدنامی آنان، سخت است.
۴. اوصاف آنان، در فرزندان آینده، تأثیر دارد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله میفرمایند:
«تَخَیَّرُوا لِنُطَفِکُم، فَإِنَّ الأَبناءَ تَشبَهُ الأخوالَ»؛
بنگرید چه کسی را به همسری برمیگزینید، زیرا فرزندان، شبیه داییهایشان میشوند.
توجه ویژه
در امور مهم، هرگز نباید تحت تأثیر احساسات واقع شد و در آن حال تصمیم گرفت. انتخاب همسر اگر از سیطرۀ عقل خارج و در قلمرو احساس واقع شد، مشکلساز میشود.
اکنون که جوان، در آستانۀ یک تحوّل بزرگ در زندگی واقع شده است، شرط عقل است که خوب دقّت کند.
اینک میخواهی سرنوشتت را با یک خانواده و فامیل، پیوند بزنی.
با چشم دل، پیامبر را بنگر که تو را مخاطب قرار داده است و با گوش جان پیامش را بشنو:
«قامَ النَّبِیُّ صلی الله علیه واله خَطِیباً، فَقالَ: أَیُّهَا النَّاسُ! إِیَّاکُم وَ خَضراءَ الدِّمَنِ، قِیلَ: یا رَسُولَ اللهِ! وَ ما خَضراءُ الدِّمَنِ؟ قالَ: اَلمَرءَهُ الحَسناءُ فِی مَنبَتِ السُّوءِ»؛
پیامبر اکرم، به خطابه برخاست و فرمود: ای مردم! بپرهیزید از سبزهزاری که بر فراز مزبلهای روئیده باشد. پرسیدند: ای پیامبر خدا! سبزهزار بر مزبله چیست؟ فرمود: زن زیبایی که در خانوادۀ پلیدی رشد کرده باشد. (مرد نیز همینطور)
پرسشی و پاسخی
پرسش: ما دیدهایم که از خانوادههای بد، گاهی فرزندانی خوب، بیرون میآیند و از خانوادههای شریف، فرزندانی پلید؟
پاسخ:
یکم: بله، چنین است؛ امّا این اتّفاق، گاهی میافتد. گاهی در شورهزار، گُلی میرویَد و در گلستان، خاری. نمیشود بر مبنای استثناها، قانون کلّی بنا نهاد. آنچه ما بیان میکنیم، بر مبنای اغلب است.
دوم: همین استثناها نیز، با اصل خودشان ریشۀ مشترک دارند و بدون تردید آثاری از آن ریشۀ مشترک، در وجودشان هست، که ممکن است در احوال عادی ظاهر نشود، امّا در تلاطمها و حالات غیر عادی ظاهر میشود. خاکسترها عقب میرود و باطن آشکار میگردد.
سوم: اگر برای کسی یقین حاصل شد که این فرع، با آن اصل، متفاوت است و نیز بتواند این فرع را از آن اصل جدا کند و نگذارد خانوادهاش در زندگی آینده دختر و پسر نقشی داشته باشند، میتواند با او ازدواج کند. امّا این، کار هر کس نیست.
- ۰۰/۰۲/۱۸