وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

اقتدار مرد (۸)

جمعه, ۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۰۱ ب.ظ

اقتدار مرد (۸)

مشاورهٔ مهارت‌های زندگی مشترک

نویسنده: علی‌اکبر مظاهری

⭕️ تحصیل اقتدار

ادامه راه‌کارها:

۱۶. اختیار دارایی‌ها و امور مالی‌تان را در دست خود بگیرید.
شرط زیرکی است که آدمی تا زنده است، اختیار اموال خود را در دست خویش بگیرد. در مسألۀ دارایی و امور مالیِ مرد و ارتباط آن با اقتدار و عزّت او، دو مطلب باید مراعات شود:
یک. مرد باید خودش امور مالی زندگی را در اختیار داشته باشد؛ خودش به دست خود برای زندگی خانوادگی‌اش هزینه کند؛ زن و فرزند از دست او پول بگیرند؛ معلوم باشد که این مرد است که دارد مخارج زندگی را تأمین می‌کند و می‌پردازد، نه دیگری. حتّی آنجا که زن به فرزندان پول می‌دهد، آنان بدانند و ببینند که این پدر است که به مادر پولِ درشت و یکجا می‌دهد و مادر آن را خُرد می‌کند و به‌تدریج هزینه می‌نماید.
دو. مرد باید دارایی‌های مورد نیاز زندگی این‌جهانی‌اش را به نام خود و در اختیار خود نگه دارد؛ دارایی‌هایی مانند خانۀ مسکونی، اتومبیل و مغازه. اگر مرد خانه‌اش را به همسر یا فرزند ببخشد و دیگر خانه‌ای نداشته باشد، آنان مالک می‌شوند و این‌که او مالک اصلی بوده است، به‌تدریج کم‌رنگ و فراموش می‌شود و آن‌گاه است که مرد، قیافۀ «سربار» و مستأجر پیدا می‌کند، که این باعث ذلّت مرد است و نیز در دوران کهنسالی، مسائل ناخوشایندی پیش می‌آید. اگر اتومبیلش را به فرزندش ببخشد و سندش را به نام او کند، از آن پس اگر با اتومبیل کار داشت، ناچار است از فرزندش خواهش کند تا نیاز او را برآورد، و این به اقتدار و شوکت مرد لطمه می‌زند.
علاوه بر شناخت طبیعت آدمیان و افزون بر مطالعات و شنیده‌ها و آمار و اخبار، ما به چشم خود کسانی را دیده‌ایم که از روی ساده‌اندیشی و عدم دوراندیشی، زمام دارایی‌هایشان را به دست دیگران دادند و سپس زمام گردنشان به چنگ آنان افتاد و اسیر و حقیر و ذلیل گردیدند و حتّی آن‌گاه که پیر و فرتوت شدند، آنان را به خانۀ سالمندان سپردند.
البته همواره کسانی هستند که در هر حال با همسر و والدین، رفتاری انسانی دارند، امّا اقتدار و مردانگی حکم می‌کند که مرد، دوراندیش باشد و اختیار زندگی را در کف بگیرد و خود را طفیلی هیچ‌کس نکند.
ما نه تنها با بخشیدن خانه و اتومبیل و دیگر اموال به همسر و فرزند، مخالف نیستیم، بلکه آن را تشویق می‌کنیم. چه خوب است که مرد به مناسبت سالگرد میلاد همسرش، یک اتومبیل به او هدیه دهد، امّا به شرط آن‌که پس از آن برای رفتن تا فلان جا مجبور نشود به او التماس کند. چه عالی است که مرد به پاس محبت‌ها و خدمت‌های همسرش، خانه‌ای را به او تقدیم نماید، امّا مشروط به آن‌که خانۀ دیگری داشته باشد که مجبور نباشد در خانۀ زنش مستأجرگونه زندگی کند.
اقتدار، صلابت، بزرگواری و عزّتمندی اقتضا می‌کند که مرد، دستان خود را نشکند و آن‌ها را به گردنش نیاویزد و به کسی التماس نکند و سربار هیچ‌کس نباشد.

{ادامهٔ مطلب را در پست بعد بخوانید.}

۶ آبان ۱۴۰۰

برای دنبال کردن رسانه‌هایمان به لینک زیر مراجعه کنید:

🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1

  • ۰۰/۰۸/۰۷
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">