وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

اقتدار مرد (۹)

جمعه, ۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۰۴ ب.ظ

اقتدار مرد (۹)

مشاورهٔ مهارت‌های زندگی مشترک

نویسنده: علی‌اکبر مظاهری

⭕️ تحصیل اقتدار

ادامه راه‌کارها:

۱۷. خود را محتاج دیگران نکنید.
آنچه شیران را کند روبه مزاج احتیاج است، احتیاج است، احتیاج
طبیعت احتیاج، حقارت است. باطن محتاجی، روبه‌صفتی است. هیچ‌کس از چهرۀ یک محتاج خوشش نمی‌آید. ما ممکن است به گدا رحم کنیم و از سر ترحّم با او مهربانی نماییم، امّا هرگز او را دوست نخواهیم داشت و بزرگش نخواهیم شمرد.
اقتدارِ مردانه و مردانگی مقتدرانه، با احتیاج قابل جمع نیست. از این‌رو، باید در اندیشۀ این باشیم که هرگز محتاج هیچ‌کس، حتّی همسر و فرزندانمان نشویم، که این مسأله، هوشیاری و برنامه‌ریزی می‌طلبد.
درست است که در صورت محتاج شدن والدین، نفقه و تأمین هزینۀ زندگی‌شان بر فرزندان واجب می‌شود، امّا ما راضی به این امر نشویم و نگذاریم کار به آنجا بکشد که جیره‌خوار فرزندانمان شویم.
امیرمؤمنان (ع) که از عزیزترین عزّتمندان تاریخ بشریت هستند فرموده‌اند:
«المَنیَّةُ وَلَاالدَّنیَّة. وَالتَّقَلُّلُ وَلَاالتَّوَسُّل»؛
مرگ آری، ذلّت و پستی نه! قناعت آری، گدایی نه!
دستِ دهنده، بالا و برین است و دستِ گیرنده، پایین و زیرین؛ و واضح است که همواره دست برین بهتر از دست زیرین است. گیرنده، حقیرشونده است؛ اگرچه دهنده، متواضعانه بدهد.
سخنی با زنان
با این‌که در فصل بعد دربارۀ «ریحانگی زن» سخن می‌گوییم، امّا اکنون به مناسبت موضوع «اقتدار مرد» به زنان تذکّری می‌دهیم و از روی خیرخواهی، با ایشان سخنی کوتاه می‌گوییم:
شما زنان بگذارید اقتدار مردتان محفوظ باشد، بلکه آن را تقویت کنید. مقتدر بودن مرد، به نفع زن و حقارت او به زیان زن است. شما مانند خانم دوراندیش و نیز همسر آن فرمانده اقتدارباخته در سریال «گرگ‌ها» به ندای فطرت خود گوش دهید. هرچه شوهر مقتدر باشد، زن ‌عزیز می‌شود و هر چه شوهر ذلیل باشد، زن‌خوار می‌شود.
شوکت مردتان را نشکنید که عزّت خودتان می‌شکند و مردانگی مردتان را از او نگیرید که ریحانگی خودتان خدشه می‌پذیرد. بگذارید مرد، مرد باشد و زن، زن. این دو شخصیت و جایگاه ایشان را جابه‌جا نکنید. مردِ ذلیل به هیچ کاری نمی‌آید و شایستگی شوهری ندارد. مرد حقیر، نه شوهر خوبی است برای شما و نه پدر خوبی برای فرزندانتان و نه سرپرست و مدیر خوبی برای زندگی‌تان.
بنابراین، مردتان را عزیز بدارید و به پدر فرزندانتان احترام بگزارید و حریم سرپرست خانواده‌تان را حرمت نهید.

[پایان]

۶ آبان ۱۴۰۰

برای دنبال کردن رسانه‌هایمان به لینک زیر مراجعه کنید:

🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1

  • ۰۰/۰۸/۰۷
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">