عرفان ناب ۴
عرفان ناب ۴
نویسنده: #علی_اکبر_مظاهری
غفلت چرا؟!
خداوند رحمان به آدمی میفرماید:
یابن آدم!
۱. إِذا کانَ الله تَعالى قَد تَکَفَّلَ لَکَ بِرِزقِکَ فَطُولُ اهتِمامِکَ لِماذا؟!
۲. وَ إذِا کانَ الخَلقُ مِنّی حَقّاً فَالبُخلُ لِماذا؟!
۳. وَ إِذا کانَ إِبلیسُ عَدُوّاً لی فَالغَفلَةُ لِماذا؟!
۴. وَ إِذا کانَ الحِسابُ وَالمُرُورُ عَلَى الصِّراطِ حَقّاً فَجَمعُ المالِ لِماذا؟!
۵. وَ إِن کانَ عِقابُ اللهِ حَقّاً فَالمَعصیَةُ لِماذا؟!
۶. وَ إِن کانَ ثَوابُ اللهِ تَعالى فِی الجَنَّةِ حَقّاً فَالِاستِراحَةُ لِماذا؟!
۷. وَ إِن کانَ کُلُّ شَیءٍ بِقَضائی وَ قَدَری فَالجَزَعُ لِماذا؟!
۸. لِکَیلا تَأسَوا عَلى ما فَاتَکُم وَ لا تَفرَحُوا بِما آتیکُم. ۱
ای فرزند آدم!
١. اگر خداوند، رزق و روزیات را به عهده گرفته است، پس نگرانی و تلاش طولانی (و بیجا و حرص بر دنیا) چرا؟!
٢. و اگر آفرینش همهٔ اشیاء، بهراستی از آن من است، پس بخل ورزیدن چرا؟!
۳. و اگر شیطان، دشمن من (و تو) است، پس غفلت چرا؟!
۴. و اگر حسابرسی و عبور از صراط، حق است، پس جمعکردن مال چرا؟!
۵. و اگر کیفر خداوند، حق است، پس گناهکردن چرا؟!
۶. و اگر پاداش و ثواب خداوند متعال در بهشت، حق است، پس استراحت و سُستی) چرا؟!
۷. و اگر همه چیز (و تمامی حوادث جهان) به قضا و قَدَر من است، پس بیتابی و جَزَع و فَزَع چرا؟!
۸. برای آنچه از دستتان میرود، تأسف نخورید و - نیز - برای آنچه به شمایان میدهم، شادمانی نکنید (و مغرور نشوید، زیرا اینها همه وسیلهٔ امتحان الاهی است).
کمتر عاملی را میتوان نشان داد که چونان «غفلت»، آدمی را به «هلاکت» افکند. منشاء بسیاری از تباهیهای مردمان و انحطاط جوامع بشری، غفلت است. از این روی، ادیان الاهی، انسان را به هشیاری همیشگی فرا میخوانند و او را از «خودفراموشی» و «خدافراموشی» بر حذر میدارند.
هر آن کو غافل از حق، یک زمان است
در آن دم کافر است، اما نهان است
اگر آن غافلی، پیوسته بودی
در اسلام بر وی بسته بودی
این همه تأکید اسلام بر مراقبت از خویشتن و محاسبهٔ نفس، برای رهانیدن آدمیان از دام غفلت است.
غیر ره دوست، کی توانی رفتن؟!
جز مدحت او کجا توانی گفتن؟!
هر مدح و ثنا که میکنی، مدح وی است
بیدار شو ای رفیق! تا کی خفتن؟! ۲
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۱. کلمةالله، صفحه ۴۷۱.
۲. امام خمینی، دیوان امام، صفحه ۲۳۰.
🌍 zil.ink/mazaheriesfahani
- ۰۱/۰۹/۰۷