عرفان ناب (۵)
عرفان ناب (۵)
نویسنده: #علی_اکبر_مظاهری
بیهودهتان نیافریدهام!
خداوند رحمان به آدمیان میفرماید:
یَابنَ آدَمَ!
۱. إِنی لَم أَخلُقکُم عَبَثاً.
۲. وَ لا جَعَلتُکُم سُدًی.
٣. وَ لا أَنَا بِغافِلٍ عَمّا تَعمَلُونَ.
۴. وَ أَنَّکُم لَنتَنالُوا ما عِندی إلّا بِالصَّبرِ عَلى ما تَکرَهوُنَ فی طَلَبِ رِضائی.
۵. وَ الصَّبرُ عَلى طاعَتی أَیسَرُ عَلَیکُم مِنَ الصَّبرِ عَلى حَرِّ النّارِ.
۶. وَ عَذابُ الدُّنیا أَیسَرُ عَلَیکُم مِن عَذابِ الآخِرَةِ. ۱
ای فرزندان آدم!
۱. من شمایان را بیهوده نیافریدهام.
۲. و به حال خود رهایتان نکردهام.
٣. و من از آنچه میکنید غافل نیستم.
۴. و شمایان، به آنچه نزد من (از رحمت و نعمت) است نمیرسید، مگر با شکیبایی بر ناگواریها در راه طلب رضای من.
۵. و شکیبایی بر طاعت من برایتان آسانتر است از تحمل سوزندگی آتش دوزخ.
۶. و ناگواریهای این جهان، بر شمایان، آسانتر است از عذاب جهان دیگر.
جهانبینی توحیدی
چگونگی نگرش آدمی به «جهان» و «انسان» و نوع جهانبینی او، بر رفتار وی تأثیری ژرف دارد. «هدفمند» دانستن نظام آفرینش و حکیم و عادل دانستن آفریدگار جهان و انسان، بازتابی آشکار در حیات آدمی دارد و به هدفمندی زندگی او میانجامد و اعمال و کردار وی را اعتدال و انسجام میبخشد.
و نیز خداوند را ناظر بر رفتار و گفتار و حتی اندیشه و افکار خویش دانستن و همواره او را مراقب خود یافتن، آثار خجستهای را ثمر میدهد؛ که «پارسایی» یکی از نمودهای فرخندهٔ این بینش عقلی و ایمان قلبی است. و همچنین، امیدبستن به رحمت بیمنتهای الاهی و خوف و خشیتداشتن از کیفر و عذاب تحملناپذیر او، و آنگاه تلاش و استقامت برای تحصیل آن رحمت و گریز از این کیفر، از عوامل مهمیاند که حیاتی سعادتمند و فرحناک را برای آدمیان به ارمغان میآورند.
بگشای دری، که درگشاینده تویی
بنمای رهی، که ره نماینده تویی
من دست به هیچ دستگیری ندهم
کایشان همه فانیاند و پاینده تویی
۲ مهر ۱۴۰۱
۱. کلمةالله، صفحه ۴۵۸.
🌍 zil.ink/mazaheriesfahani
- ۰۱/۰۹/۰۷